Publications scientifiques et techniques

2016
Human Centered Design for an innovate training system using virtual reality : Naval Helohandling Trainer

C Maïs, DCNS Research, France – L Lemonnier, CLARTE, France – Y Bouju, DCNS, France and A Bouchet, CLARTE, France, HUMAN CENTERED DESIGN FOR AN INNOVATIVE TRAINING SYSTEM USING VIRTUAL REALITY: NAVAL HELOHANDLING TRAINER (NHT), Humans Factors, 11-13 october 2016, Brest, France.

Résumé

This paper presents the Human Centered approach used for an innovative training system using a virtual reality (NHT) headset (Oculus RIFT). This system aims to train flight-deck crew (HCO, LSO…) on naval ships. Firstly, the importance of NHT as an asset for training of such crews and a modern naval force is discussed and the user requirements it fulfills are described. Details concerning the system developed by CLARTE and DCNS are then given in the second section. This paper presents the Human Centered approach used to design the NHT solution for the flight-deck director. This solution is based on a Virtual Reality Environment using a head-mounted display and a real-time Gesture Recognition toolkit. One of the main challenges is to develop a system that is sufficiently representative of real-life conditions (ship platform movements especially) while not causing virtual-reality sickness during training sessions. In a third part, the evaluation of this solution is presented, especially the “Virtual Sickness” aspect. Finally, the results are discussed.

NHT

 

2016
Human Centered Design for an innovative training system using virtual reality : Naval Helohandling Trainer (NHT)

C Maïs, DCNS Research, France – L Lemonnier, CLARTE, France – Y Bouju, DCNS, France and A Bouchet, CLARTE, France, HUMAN CENTERED DESIGN FOR AN INNOVATIVE TRAINING SYSTEM USING VIRTUAL REALITY: NAVAL HELOHANDLING TRAINER (NHT), Humans Factors, 28-29 september 2016, London, UK.

Résumé

This paper presents the Human Centered approach used for an innovative training system using a virtual reality (NHT) headset (Oculus RIFT). This system aims to train flight-deck crew (HCO, LSO…) on naval ships. Firstly, the importance of NHT as an asset for training of such crews and a modern naval force is discussed and the user requirements it fulfills are described. Details concerning the system developed by CLARTE and DCNS are then given in the second section. This paper presents the Human Centered approach used to design the NHT solution for the flight-deck director. This solution is based on a Virtual Reality Environment using a head-mounted display and a real-time Gesture Recognition toolkit. One of the main challenges is to develop a system that is sufficiently representative of real-life conditions (ship platform movements especially) while not causing virtual-reality sickness during training sessions. In a third part, the evaluation of this solution is presented, especially the “Virtual Sickness” aspect. Finally, the results are discussed.

NHT

 

2015
Concevoir des environnements virtuels éducatifs avec les utilisateurs finaux : exemple du projet VirtualiTeach

Emilie Loup-Escande (CRP-CPO EA7273, université de Picardie Jules Verne, Amiens), Eric Jamet, Martin Ragot, Séverine Erhel et Nicolas Michinov (Centre de Recherches en Psychologie, Cognition et Communication, Université Rennes 2, Rennes), Clément Peltier et Thomas Lopez (CLARTE, Laval, France), Concevoir des environnements virtuels éducatifs avec les utilisateurs finaux : exemple du projet Virtualiteach, 2015

Résumé

La conception d’Environnements Virtuels Éducatifs (EVE) efficaces nécessite l’implication des utilisateurs finaux. Aussi, nous avons mis en place un processus de conception centrée-utilisateur (norme IS0 9241-210) dans le cadre d’un projet visant la conception d’un environnement virtuel favorisant l’apprentissage de concepts scientifiques (projet VirtualiTeach). L’objectif de cet article est de formaliser ce qu’est une conception avec et pour les utilisateurs finaux dans le contexte des EVE visant à favoriser l’apprentissage de concepts scientifiques et d’en identifier les apports. Pour ce faire, nous décrivons les contributions effectives de plusieurs profils d’utilisateurs (par exemple, les enseignants, les élèves) à la compréhension et à la spécification des contextes d’usage, à l’identification des besoins des utilisateurs et aux évaluations de solutions intermédiaires et finales.

MERVI

 

Octobre 2013
Meta-Access : l’accès aux métadonnées d’un système dans l’environnement virtuel

Yann Bouju (DCNS, Lorient, France) et Alexandre Bouchet (CLARTE, Laval, France), Meta-Access : l'accès aux métadonénes d'un système dans l'environnement virtuel, AFRV, Laval, octobre 2013

DCNS

 

Octobre 2013
VirtualiTeach : La réalité virtuelle entre dans les lycées

David Perret et Lionel Dominjon (CLARTE, Laval, France), Emilie Loup-Escande, Séverine Erhel, Eric Jamet et Nicolas Michinov (CRPCC, Université Rennes 2, Rennes, France), Claude Andriot et Philippe Gravez (CEA-LIST, LSI, Gif-sur-Yvette, France), Alexandre Bouchet (CLARTE, Laval, France), VirtualiTeach : La réalité virtuelle entre dans les lycées, AFRV, Laval, octobre 2013

Résumé

Initié en décembre 2012, le projet VirtualiTeach, achève sa première année de travaux avec ses partenaires académiques et industriels. La feuille de route prévoit d’expérimenter, en grandeur réelle, de nouvelles méthodes d’enseignement et d’apprentissage au travers des technologies de réalité virtuelle au sein de classes de première, terminale, baccalauréats professionnels et BTS industriels des académies de Rennes, Nantes et Créteil.

VIRTUALITEACH

 
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